Bouillabaisse!

Jag är inte så förtjust i fisk men måsta äta mer ändå så igår lagade vi en Bouillabaisse och det blev en rykande succé hos de andra två i hushållet! Vi gjorde följande:

1 st gul lök
4 klyftor vitlök
1 liten purjolök
4-5 potatisar
0,5 st fänkål eller en lite mindre fänkål
1 msk olivolja
Lite smör
1 gram saffran
1 tsk chiliflakes
2 msk tomatpuré
3 dl vitt vin - matlagningsvin
0,5 l vatten
3 dl vispgrädde
3 msk fiskfond
400 gram laxfilé, färsk
240 gram skalade räkor
0,5 kg färska musslor (eller en påse fryst utan skal)
1 kruka färsk timjan
1 liten citron
S&P efter tycke och smak

Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj och grovhacka purjolök. Tärna potatis och och skölj och grovhacka fänkål.
Hetta upp olja och smör i en kastrull och fräs lök, vitlök, purjolök, fänkål och potatis och tillsammans med saffran och chiliflakes under omrörning i ca 2-3 min.
Tillsätt tomatpuré och fräs 30 sek under omrörning.
Tillsätt vitt vin och låt puttra i ca 4-5 min.
Tillsätt vatten, grädde och fond och låt soppan sjuda under lock i ca 20 min.
Tärna laxen och krydda med lite salt. Sila av räkorna.
Borsta musslorna väl och ta bort skägget. Skölj dem noga och släng musslor som är trasiga och som inte stänger sig när man knackar på skalet.
Repa av timjanbladen av krukan.
Lägg ner lax och musslor i soppan och låt sjuda i ca 5 min. Lägg ner räkor och timjan och smaka av soppan med citronsaft, salt och peppar.
Lägg upp fisksoppan i skålar och servera med ett gott bröd som gärna kan doppas i soppan!
Busgott!


Kommentarer