Magiskt god kyckling med apelsin och kanel!

Igår letade jag runt lite efter något gott kycklingrecept och hittade något jag ville prova på med en del modifieringar som vanligt. Vi tre som åt var alla lyriska för det var så himla gott så jag måste dela med mig och jag hoppas verkligen att ni provar göra detta för det var enkelt att göra och smakerna över förväntan!

Yoghurtdressing:
3 dl turkisk yoghurt
Zest ifrån en apelsin
1/3 pressad apelsin
drygt 1 tsk sambal oelek
1-2 msk flyttande honung
S&P
(smaka av och tillsätt mer om ni tycker något saknas)

Marinad:
ca 5 vitlöksklyftor
2/3 pressad apelsin
drygt en msk kanel
ca 1 dl olivolja
1,5 msk honung
rejält med salt
rejält med nymalen svartpeppar

ca 1 kilo kycklingklubbor

Blanda ihop ingredienserna till dressingen och ställ svalt
Blanda ihop marinaden och lägg i kycklingklubborna och låt den stå i någon timme och blanda om då och då så att de får suga åt sig av kryddorna
Sätt på ugnen på 200 grader
Smörj med lite olja i en ugnsform och häll i kycklingen och marinaden och låt stå i ugnen ca 40 minuter tills allt har fått en fin färg

Servera med valfritt tillbehör - vi hade pärlcouscous med majs och cocktailtomater :)



Kommentarer