Blåbärskaka

Idag fick jag bra betyg av maken och bonussonen, Min farmor gjorde ofta blåbärspajer/kakor eller blåbärsgröt så det blev en inspiration. Jag googlade lite på hastbullsdeg och gjorde om lite efter min smak. Gott blev det!

10-11 dl vetemjöl
3 dl socker
4 tsk bakpulver
1-2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
3 dl vanlig mjölk
100 gr smält smör

Sätt på ugnen på 200 grader
Rör om de torra ingredienserna
I med resten och blanda till en rejäl baksmet
Klicka ut degen och platta till i en ugnsfast form - gärna långpanna
Häll på rejält med blåbär och skjuts in i ugnen

Om ni har en mindre form som jag hade så funkar det bra med
bakplåtspapper under vilket också gör att man slipper lite disk

Tiden i ugnen beror på vilken form ni väljer - det tar en stund
Min fick gå över en halvtimme så att ytan fick fin färg

Servera med kall mjölk!


Kommentarer