Husmanskost - Köttsoppa med klimp!

Igår var det dags! Första gången jag gjorde köttsoppa som min pappa var en fena på att göra. Han bjöd hela bostadsrättsföreningen på "Köttsoppa med klimp" när jag var tonåring så det är kära minnen som dyker upp. Det värmer massor med en köttsoppa i detta ruskväder och jag ska försöka dela med mig hur jag gjorde även om jag är osäker på mått m.m.. OBS - om du googlar på köttsoppa så står det morötter men sonen kan inte äta morötter så vi bytte ut dem mot potatis. Det blev ungefär 6 portioner!

Du behöver:
600 gr kött i grytbitar
Salt
Några liter vatten
5 lagerblad
5-6 vitpepparkorn
1 krm timjan
2 buljongtärningar
Lite köttfond
1 liten kålrot
1 liten palsternacka
1 liten rotselleri
7-8 potatisar
0,5 purjolök

Lägg köttet i en stor kastrull och häll på två liter vatten och lite salt
Koka upp och skumma av det som kommer till ytan
Tillsätt en liter vatten, alla kryddor - lagerblad, vitpeppar och timjan och låt koka i 1,5 till 2 tim så att köttet blir mört. Glöm inte att locket ska vara på
Tärna alla grönsaker och lägg dem i grytan och tillsätt även buljongtärningarna och lite vatten om så behövs - dvs smaka av när buljongtärningarna har smält. Kom ihåg att det går att tillföra lite fond om soppan är smaklös och vatten om den är för salt
Häll i purjolöken som ska vara i ganska stora bitar - se bild

Klimp:
2 ägg
2 dl mjölk
2 tsk salt
1 tsk socker
4-4,5 dl vetemjöl
Lite riven muskot är inte fel
1,5-2 dl riven ost

Vispa äggen lite och häll i mjölken och vispa mer
I med salt, socker och vetemjöl men ta osten när allt annat är blandat. OBS ta lite av mjölet i taget när du vispar i det så att det inte blir för kompakt
Om smeten är för lös ta mer mjöl men den ska vara smetig med hålla ihop
Ta en matsked som du kan doppa i buljongen och skopa i en msk i taget och häll ner *klimparna*
Det är färdigt när klimpen flutit till ytan


Kommentarer