Gratinerad paprika med god fyllning

Igår ville jag ha något nytt så jag snodde ihop en köttfärssås med en massa gott och fyllde paprikahalvor med detta. Maken och sonen åt som hästar och själv höll jag på att spricka!

Ok, världens mest höftade recept:
500 gr köttfärs
Chilisås
Sweet Chilisås
Paprikor, gärna röda eller gula - 1 per person i halvor
Chiliflakes
Buljongpulver
2,5 dl matlagningsgrädde
1 burk vita bönor
2 dl keso

Börja steka köttfärsen.
Krydda med chiliflakes och buljongpulver
I med resten
Låt såsen puttra LÄNGE så att smakerna verkligen kommer fram
Halvera paprikorna och ta bort stjälk och kärnhuset
Sätt ugnen på 225 grader
Smaka av såsen ofta så att den blir som du vill ha den
Om den är för lös kan du alltid reda lite med Maizena i lite vatten som blandas i innan
När såsen är lite mer trögflytande så fyller du paprikahalvorna med såsen upp till kanten
Hyvla på valfri ost (jag hade cheddar)
In i ugnen tills osten fått lite färg
Servera med lite sallad

OBS:
De ingredienser jag hade till såsen faller oss i smaken. Du kan experimentera med det du gillar eller har hemma!
Förslag på andra ingredienser: Lök, Majs, Krossade tomater, Tomatpuré


Kommentarer