Entrecote med råstekt potatis och grönpepparsås

En av mina absoluta favoriter!!! Vi hade en hel bit hängmörad entrecote i frysen och när min ena dotter och hennes sambo fått en bit av den så bestämde vi vad vi skulle laga. Jag älskar bra kött. Jag älskar råstekt potatis. Jag älskar grönpepparsås. Kan det bli mer rätt??? Vi gjorde tre portioner så jag har middag imorgon också ;)

Kött - ca 200 gr pp
3 klyftor vitlök
Ett gäng potatisar som skivas fint
Lite olja och mycket smör.....
Vispgrädde ca 3,5 dl
Köttfond - en rejäl skvätt
Grönpeppar i lag - ca 2 msk
S&P

Börja med att lägga den skivade potatisen i en stor stekpanna med olja och smör. Salta och peppra.

Häll vispgrädden i en liten kastrull tillsammans med fonden. S&P vid behov. Låt den puttra en stund och tjockna lite och häll i grönpeppar efter smak och låt den puttra vidare!

Ta vitlöksklyftorna som du skalat och pressa dem med en kniv - ska inte hackas!

När potatisen börjar kännas lite frasig och klar - ta en mindre stekpanna och ha i lite olja och smör och vitlöken. I med köttet och stek det efter egen smak - vi gillar medium rare.

Servera med någon god grönsak - vi tog glasört och ringlade lite balsamsirap över.

SÅÅÅÅÅ GOTT!!!

Kött


Matlagning pågår


Visst ser det gott ut men det smakade om möjligt godare än vad man tror!


Kommentarer