Smörgåstårta! Underbart god, matig och lite annorlunda!

Jag tycker det är kul att experimentera i köket och har alltid gjort. För många, många år sedan hittade jag på en egen smörgåstårta som jag har gjort ett antal gånger sedan dess - även om det inte är så ofta. Den är väldigt mäktig och matig och går som de flesta smörgåstårtor att variera lite efter tycke och smak - och vad man har hemma! Jag hoppas verkligen att jag kan inspirera någon att testa den :o)

Fråga mig inte varför jag gjorde en hel istället för en halv när vi bara är tre personer till middag ikväll...... Men... den är supergod dagen efter också när den fått gotta till sig extra mycket. Den mår helt enkelt väldigt bra av att göras minst någon timma i förväg!

Jag vet inte hur många portioner det blir men ganska många och du behöver:

6 stora halvor polarbröd (de jag köpte sitter ihop lite men det går bra med hönö-kaka också)
1 ask leverpastej original - 200 gram
0,5 purjolök - vita delen (OBS - beroende på hur stark purjon är så bör du välja mängd efter smak)
2 burkar tonfisk i vatten
5-8 msk majonäs (fuska inte, gör EGEN! Recept här: majonäs )
1 burk 34% créme fraiche 2 dl
2 små paket crabsticks (5-6 i varje)
0,5 knippe färsk dill eller en rejäl klick fryst
S&P
pressad citron
gurka
extra majonäs för att få gurkan att fastna på sidorna
cocktailtomater

Valfritt:
  • Stenbitsrom till crabsticks-toppingen
  • Andra godsaker att smycka tårtan med än gurka och tomater
  • Lite kräftstjärtar eller räkor att komplettera till crabsticks men tänk  på att de som ligger i lag är blöööta så toppingen kan börja rinna....
  • Vad du än själv tycker om att ha på smörgåstårta!

Såhär gör jag:

Lägg ut två halvor polarkakor på ett bra underlag. Min ostbricka i glas har gått under jorden trots att jag letat överallt så det blev en tråkig plåt som underlag....
Bred rejält med leverpastej på dem men spara lite och bred på botten på nästa lager av polarkakor. Strimla purjon fint i små bitar och strö över leverpastejen.
Lägg nästa lager polarkakor bredvid med botten upp och bred på den lilla klick leverpastej du sparat så att de fäster bra i purjon och lägg sedan på dem och tryck till lite.
Öppna tonfiskburkarna och häll bort överflödig vätska - men lite kan vara kvar.
Nagga gärna toppen på andra laget polarkakor med en gaffel så att lite vätska kan gosa ner och göra dem extra goda.
Blanda tonfisken med majonäs och smaka av. Ta mindre mängden majo och häll på mer om så önskas till bra konsistens och smak. Den ska gärna vara krämig - INTE torr!
Nagga hål i botten på sista polarkakorna och lägg på dem på tonfiskröran.
Ta burken med créme fraiche, häll i en större skål och vispa tills att den blir lite hård och luftig.
Finhacka crabsticks, klipp dillen och blanda med créme fraiche och ha i pressad citron och S&P efter smak. Jag hade själv liiite stenbitsrom över som också fick gå i. När du är nöjd med smaken, låt den vila medans du fixar till kanterna på tårtan.
Bred/pensla pyttelite majo på kanterna runt tårtan och hyvla gurka med en osthyvel och fäst skivorna runt om.
Bred ut crabstick-röran jämnt och garnera efter tycke och smak.
Låt stå ett tag och njut sedan till valfri dryck!

Smaklig måltid!!!

Några bilder till inspiration även om jag är världens sämsta fotograf - och ni kan klicka på dem för att få dem i större format!

Leverpastej på - både på bottenlagret och i botten på 2:a lagret



 Mmmmm purjolök!


 På med lager 2 och säkerställ att inte skåran i mitten hamnar precis på samma ställe som på botten.


 Tonfisk och majo ska blandas


 Det börjar arta sig - tonfiskröran på!


 Färdig att gå in i kylskåpet någon timme innan middagen!


Jag blir hungrig!


Tack till er som orkat läsa och titta på bilderna :o)

Kommentarer