Kyckling i currysås med goda tillbehör - valfritt om man vill köra LCHF

Det var ett tag sedan jag lagade kyckling och i veckan som gick var jag riktigt sugen på både kyckling och curry. Det blev en grytliknande rätt som smakade gudomligt och eftersom vi är flera i familjen och en del inte gillar vissa ingredienser så lät jag majsen och den hackade röda paprikan vara bredvid så att alla kunde välja. Jag tycker också att paprikan är godare när den är rå och krispig :) Familjen åt glatt och berömde maten. Måtten är som vanligt väldigt höftade och det är upp till var och en att smaka sig fram till lagom kryddning!

Vi körde på:
Ett gäng kycklingfiléer (ca 700 gram)
5 dl créme fraiche (jag vet... syndigt mycket men ack så gott)
2 msk kycklingfond
rejält med curry
en rågad tesked sambal oelek
1-2 dl thai sweet chili
majs på burk
2 röda paprikor

Skär kycklingen i bitar och stek i lite olja och en klick smör så att bitarna får lite färg. I med créme fraiche, fond, curry, sambal och sweet chili. Koka ihop en liten stund så att kycklingen går klart samtidigt som du hackar paprikan. Servera med ris! Busenkelt och jättegott! Skippa majs, thai sweet chili och ris om du kör LCHF!

Bon appétit!


Kommentarer