Lax, Sparris och Citronsås - himlagott och LCHF!

Jag har varit sugen på citronsås (ja, jag får lite konstiga cravings ibland och jag är för gammal för att vara gravid ;) ). Maken älskar fisk så jag försökte hitta en bra kombination. Vi hade lite gravad lax hemma men maken köpte en bit färsk lax och nu sitter vi nöjda och belåtna och jäser efter kvällens delikata middag. Det var så gott så ni MÅSTE bara testa!

Vi hade:
1 lagom portionsbit färsk lax (till maken)
Lite smör och lite olja
Några skivor gravad lax (till mig)
En knippa sparris

Sås (inspiration Kokaihop.se men lite modifierat) (ca 3 portioner)
2 dl créme fraiche
1,5 dl vispgrädde
1 hönsbuljongtärning (föredrar det framför fiskbuljong....)
Finrivet skal ifrån en citron
ca 1 msk av citronsaften ifrån citronen

Blanda ihop ingredienserna till såsen i en kastrull och sätt på låg/medel värme på en platta och rör om då och då så att den får puttra ihop.
Lägg laxbiten i en stekpanna med lite smör, en skvätt olja och S&P och stek efter konstens regler
Koka sparrisen i ca 2 minuter, på med lite kallt vatten och låt vila 2 minuter till så att den är al dente

Passa ihop tiderna för de olika momenten men det är inte så noga med såsen för den kan putta plus och minus någon minut.

Klicka på bilden för större format! TESTA och NJUT!
(JA, det är mycket sås men det gillar vi!!!!!!!! Och JA, det är en liiiiten tallrik ;) )

Kommentarer