LCHF Köttfärssås eller kanske mer köttragu

Vi fick hem en laddning hemgjord korv så frysen behöver tömmas lite. Jag kikade idag och hittade två små påsar med köttfärs, lite kycklinglever och tillsammans med andra saker i köket så bestämde jag mig för att göra en köttfärsragu som fick koka någon timme. Det doftade underbart i huset och hungern tilltog men det gäller att låta maten få koka ihop :) Nur kör vi LCHF så vi letade fram lite sallad  och créme fraiché som tillbehör. GOTT!

Min mått är som vanligt höftade men jag gör ett försök att skriva ner receptet. Du behöver:
1 paket bacon (pancetta eller annat är kanske bättre men vi hade bacon hemma....)
0,5-1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
ca 400 gr köttfärs
ca 100 gr kycklinglever
1 kvist rosmarin
1 torkad chilifrukt
1 förpackning Mutti passerade tomater
3-4 dl rödvin
riven muskotnöt
riven ost - helst parmesan

Jag finhackade löken och vitlöken och tillsammans med finstrimlad bacon lät jag den svettas i en stekpanna en stund. I med köttfärs och lever och fräs på ordentligt utan att det tar färg. I med tomaterna, rödvin, muskot och en rejäl näve finriven parmesan (ok, vi hade i lite brännvinsost också....). Så..... rör om då och då och låt puttra i någon timme. Vi fick tillsätta en liten gnutta vin till för att det höll på att gå torrt.
Ta ur chilifrukten och servera med valfria tillbehör. Vi tog sallad och créme fraiché men jag gissar att många skulle gilla detta med pasta.....mmmm...... Glöm inte en rejäl näve nyriven parmesan på toppen :)

PS Klicka på bilderna för större upplösning!



Kommentarer