Fisk med kokt sparris och en mumsig röra med stenbitsrom

(Dagens recept är en mix av maken och makans matlagning och bloggning)
Maken älskar verkligen fisk medans jag är lite mer tveksam. Igår blev det varsin köttbit trots att vi inte var så hungriga så för att göra honom glad föreslog jag att vi skulle äta fisk ikväll med den sparris vi hade kvar - och  en liten go röra som jag gör ibland. Jag fick OK på det och här följer receptet som vi gjorde det idag:

Du behöver:
Torskfilé för tre portioner (en till makens lunch imorgon)
En bunt grön sparris

Romröra:
1 burk créme fraiche
1 burk röd stenbitsrom
1 liten förpackning crab sticks
1 knippe färsk dill
1 rejäl skvätt pressad citron
någon matsked finhackad gul lök
vitpeppar

Blanda ihop romröran och låt den vila i kylskåpet. Du kan behöva lägga till lite citron eller annat men var försiktig med saltet eftersom det är salt i rommen. Ta inte för mycket lök för den kan dominera och då tappar du smaken ifrån de andra ingredienserna så smaka dig fram!!!!

Bryt av sparrisen enligt Per Morbergs vis.... Böj tills den går av vid roten och kasta bort botten. Koka upp i lättsaltat vatten i ungefär 2 minuter. Ta av, häll i 0,5 dl kallt vatten och låt stå medans du steker torsken.

Krydda fiskfiléerna med salt och färskmalen svartpeppar, säkerställ att det inte är några ben kvar (vi hade en himla otur och det ska Hemköp få veta imorgon......) Stek fisken i en rejäl klick smör, ungefär 2 minuter på 7/10 på värmen. Torsk behöver inte vila som kött, så det blir perfekt timing.

Lägg upp och servera!!!! Det är en rejäl klick röra kvar som ska räcka till min lunch imorgon - mums!

Några bilder (som du kan klicka på för bättre upplösning):

Förberedelser....

Fisken i pannan

Min tallrik innan jag glufsar i mig allt!

GOOOOOOTTTTTT!


Kommentarer