Perfekt ugnsstekt Rostas

Igår hämtade jag min äldsta gullunge med pojkvän och vi åkte till ICA Maxi för att hitta lite gottesaker till middag. Självklart hade jag siktet inriktat mot lite tryffelsalami men det var ju inte det vi skulle äta till middag..... Jag hittade en superfin hängmörad Rostas på ca 1,2 kilo för 199 kr/kg och med lite potatis och grönsaker så var vi klara!

Jag ÄLSKAR att ugnssteka rostas! Den vi gjorde igår blev helt otroligt perfekt och vi gjorde följande:
Finfiffa din rostas genom att ta bort onödigt fett och senor
Klappa in valfria kryddor runt om - vi hade mycket vitlökspeppar, svartpeppar och lite grillgrydda.
Köttabiten lades i en liten form och trycktes ihop så den blev kort och tjock och sedan tryckte vi in en ugnstermometer precis i mitten!
Köttet fick gå i ugnen på 100 grader tills termometern visade 58 grader då vi tog ut den och lät den vila. Vi väntade i ca 15-20 minuter och under tiden gick tempen upp till 61 innan den började sjunka igen innan vi tog ut tempen och började skära härligheten i tunna skivor. Den var saftig, god och smalt i munnen.......

Buslätt och supergott!

Kommentarer