LCHF-pizza

Idag letade jag recept och jag ber om ursäkt men jag vet inte var vi hittade receptet på pizzabotten.... Maken var lite skeptisk men är världens bästa på att svänga ihop diverse degar så han fixade även detta med bravur!

Tomatsås:
1 förpackning Muttis passerade tomater
1 dl Heinz hot Chili sås
1 dryg tsk sambal oelek
Rejält med Salladskrydda
Lite Chilipeppar

Låt koka ihop minst en halvtimme och smaka av och tillsätt ev. andra kryddor efter egen smak

Deg:
2,5 dl pofiber
2,5 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
3 ägg
2 dl ost
2 dl vatten

Blanda de torra ingredienserna först.
Blanda i resten och låt vila i 10 minuter.
Platta ut på bakpapper till en jämn botten och förgrädda i 225 i ca 10-12 minuter.

Medans tomatsåsen kokar och pizzabotten förgräddas:
Ta fram valfria pålägg och hacka och skär efter behov
Förbered ost att lägga på härligheten innan den åker in i ugnen

När botten är förgräddad:
Lägg på dina favoritpålägg (och jag ger lite förslag):
Salamiskivor
Finstrimlad lök
Finhackad vitlök
Finhackad skinka
Smulad Fetaost
Oliver i skivor
Svamp
Finhackade jalapenos
Paprikastrimlor
m.m.
m.m.

När du känner dig nöjd med pålägget - höj ugnen till 275 och kör in pizzan i ca 10-15 minuter. Jag föredrar en ganska krispig ost-yta ;)

Enjoy!

Kommentarer