Fyllda lövbiffar med parmesan och soltorkade tomater

Jag erkänner.... Jag är en spara. Jag har ett kylskåp som är fyllt till bristningsgränsen - mina barn och maken kan intyga detta. Det är alltid bra att ha ditten och datten hemma. Jag har ärvt detta beteende ifrån min kära far som älskade att laga mat och gärna ställde sig en fredagkväll vid 18-tiden för att koka Pitepalt till min äldsta dotter för att det var just det hon ville ha. (Pitepalt gör man inte på en kvart.... om ni förstår vad jag menar.....)
Nu har vi gott om soltorkade tomater och parmesanost så jag hittade på något som jag hoppades skulle bli gott och makens kommentar var: Det där gjorde du riktigt bra, hjärtat! (även om han åkte på att steka köttet m.m. ;) )

Det blir inga portionstips utan man får använda lite sunt förnuft. Vi gör oftast lite extra för att få matlådor och lite extra färdiglagad mat i frysen till barnen.

Vi använde:
7 hela, fina och ganska stora lövbiffar
2 stora nävar riven god parmensanost
Drygt 0,5 dl philadelphiaost
Närmare en dl finhackad soltorkad tomat i olja
Valfri mängd Haricot Verts
En stor klick smör (både till kött och Haricot Verts)
Nymalen peppar
Lite salt till vattnet du kokar Haricot Verts i
Valfritt: Några droppar Balsamvinägersirap

Riv parmensanosten och spara lite till serveringen
Hacka soltorkade tomaterna fint
Blanda riven ost med tomater och philadelphiaosten
Ta lövbiffarna och lägg en klick av ost-smeten på och vik över så det blir som ett ihopvikt papper (utan hörn ;)) Platta till något och försök fördela osten utan att den smiter utanför kanterna
Förbered en kastrull med vatten och salt till Haricot Verts
Hetta upp en stekpanna med en klick smör och stek de fyllda lövbiffarna ca 2 minuter på hög värme på varje sida.
Koka samtidigt upp vattnet och lägg i Harcot Verts och låt dem gå enligt anvisning. Häll sedan av vattnet och lägg på en klick smör och rör om ordentligt.
Servera och strö på lite riven parmensan och droppa lite balsamvinägersirap över om så önskas.

BUSGOTT!




Kommentarer