Flygande Jakob - nostalgi men även något som ungdomarna gillar!

Min vana trogen så satt jag igår och letade recept. Funderade på om jag skulle göra något nytt eller förnya något gammalt eller köra på säkerhet. Eftersom dum, dummare och dummast var här och vi var 5 till middagen så gällde det att tillfredsställa alla smaklökar... och på tal om lök så finns det i alla fall en i detta hushåll som absolut VÄGRAR äta lök. Trist men sant och jag försöker respektera det.

Valet föll på Flygande Jakob... Snabbt och enkelt om man kör på en färdiggrillad kyckling och vi hade lite av ingredienserna hemma. Detta är ett recept som går att variera lite efter tycke och smak (som så många andra) så våga släppa loss kör på vad ni har!

Vi använde:
1 nygrillad kyckling (hemköp rockar)
3 bananer
2 pkt bacon
1,5 dl créme fraiché (med lite vitlök, S&P - leftover ifrån fredagen)
3-4 dl vispgrädde
2-3,5 dl hot chilisås
curry
jordnötter
ris

Jag började med att låta kycklingen svalna och tog därefter bort allt kött och bröt i små bitar tillsammans med de bitar av skinnet som var lite knaperstekta (goda kryddor på skinnet....).
(klicka på bilderna för större format.....)



Skivade sedan över bananerna och blandade ihop såsen med créme fraice, grädde, chilisås och curry och hällde över hela härligheten!



Klippte baconet i små bitar och lät det först smälta lite på låg värme och knaperstekte mot slutet i hetare panna samtidigt som kycklingformen stod i ugnen i ca 15 min och sedan strösslade jag på baconet och lät det hela gå klart i dryga 5 min (det ska bubbla även i mitten och hela formen ska ha en fin färg när det är klart). Mitt i detta fixade maken riset så att det var klart lagom till att formen togs ur ugnen.



Eftersom dottern har en nötallergiker på jobbet så hade jag inte på jordnötterna tillsammans med baconet vilket jag brukar... utan var och en fick ta en näve på sin tallrik - och dottern kunde göra en matlåda utan att riskera att skada sin kollega!

Nu åt jag inte direkt så mycket själv utan smakade ytterst lite av kycklingen men det är kul när ungdomarna äter och njuter :)


Kommentarer