Supergod Kyckling

Jag satt en stund och googlade recept och hittade ett på Tasteline som var Nigellas långstekta kyckling som jag gjorde om lite..... Kycklinglåren var sååå möra och fina och såsen hade jag kunnat äta som soppa med sked..... Jag kan varmt rekommendera detta!!!

Du behöver:
6 kycklinglår
en stor skvätt olivolja
2 citroner
en hel vitlök i klyftor
några deciliter torrt vitt vin
10 schalottenlökar
S&P
en kruka timjan
0,5-1 dl créme fraice

Sätt på ugnen på 150 grader
Lägg kycklinglåren i en ugnsfast form
Lägg i vitlöksklyftorna, schalottenlökarna och citronerna skurna i fjärdedelar
På med S&P och hela timjankrukan
Ringla över lite olja och häll försiktigt på ca 2-3 dl torrt vitt vin

På med aluminiumfolie eller ett lock på formen och grädda i ugnen i 1 timme
Höj ugnen till 200 grader. Ta bort folie eller lock och låt kycklingen steka i ca 35-50 minuter - du måste kolla så att den är klar!!! När köttsaften ifrån kycklingen är genomskinlig så är kycklingen klar!

Ta ut formen och lägg alla ätbara bitar i en egen skål (kyckling, lök och vitlök). Ta bort citronklyftorna och vispa ihop återstående med en rejäl klick créme fraiche då du har fått fram en enormt god sås.

Servera med valfria tillbehör!

Jag har tyvärr bara en bild tagen precis innan härligheten åkte in i ugnen :)

Kommentarer

  1. Jag kan absolut tänka mig att göra detta endera dagen. Det verkar både gott och enkelt!
    :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar