Rester av julmaten blev Gnocchi med skinka och ädelostsås!

Suck och stön..... proppmätt! Vi har ätit rester av julmaten på längden och tvären så ikväll ville jag äta något annat men samtidigt känns det dumt att kasta mat när den blir dålig så jag kombinerade ihop en jättegod middag. Jag kan inte ge måtten då allt är väldigt höftat men jag hoppas jag kan bidraga med en idé om hur man kan ta tillvara på potatis och julskinka!

Vi gjorde en gnocchideg bestående av:
ett gäng kokta potatisar
1 ägg
salt
vetemjöl

Jag mixade ihop med min stavmixer tills det blev en smet och hällde på lite mjöl i taget för att få en deg som gick att arbeta med och rulla till korvar som vi kunde skära i bitar, rulla ihop till bollar och sedan trycka till med en gaffel.
(Klicka på bilderna om ni vill se dem i större format!)



Dessa kokades sedan i omgångar i rejält saltat vatten i några minuter. Man säger att de är klara när de flyter upp till ytan men jag lät de gå 1-2 minuter till!

För att vara extra omständiga och onyttiga så stekte vi dem sedan i smör så att de fick en fin yta!

Jag kokade en sås på en rejäl bit ädelost och några deciliter vispgrädde med lite köttfond och lite färskmalen svartpeppar och till detta tog vi julskinkan som tärnades fint och fick stekas för att få lite färg och sedan strösslas på tallriken. SUPERGOTT!

Kommentarer