Kyckling med supergod sås!

När mamma bodde hos mig en vecka i höst så köpte jag en stooor majskyckling som mamma gjorde i ugnen med salt, peppar och en apelsin i bitar som fick åka med i *magen*. Det blev väldigt mycket över och jag rensade hela skrovet på kött och frös in. Idag fick det bli vår middag med en sås som var så god att maken frågade om han fick dricka upp den ur tallriken ;)

Det är omöjligt att ge ett recept med exakta mått men jag ger grunden och sen är det upp till var och en att krydda mer eller mindre beroende på vad man tycker om! Jag tror att detta skulle räcka till 4-5 pers eftersom det var sååå mycket kyckling kvar!

Du behöver:
0.5-1 grillad kyckling i små bitar
4 dl vispgrädde
1 hönsbuljongtärning
3-4 tsk dijonsenap
2 msk honung
2-3 msk pressad citron (eller mer om du gillar syran)
färskmalen peppar

Häll grädden i en stekpanna och lägg i buljongtärningen i småbitar samt häll i citron, dijonsenap, honung och peppar. Vispa runt lite och låt koka upp. Smaka av och fyll på mer om det är något ni tycker saknas såsom salt, peppar, senap, honung eller citron!
I med kycklingbitarna och låt det hela koka upp. Smaka av igen och krydda mer vid behov! Servera med valfria tillbehör! Vi hade sallad och små fina ärtor - och dottern fick lite potatismos till :)

OBS - Klicka på bilden om du vill ha den i ett större format!

Kommentarer