Pastasallad med räkor och sparris

Oj, vad dålig jag har varit på att uppdatera. Det finns alla möjliga orsaker till det men det är ganska oväsentligt!
Igår gjorde vi en pastasallad med soltorkade tomater, egenplockad knaperstek svamp och lite riven parmesan och idag kände jag för att återigen hitta på något gott.

Pastasallad går ju att variera i det oändliga och det är fräscht att äta under ffa sommarhalvåret när det är lite varmare ute. Dagens variant fick innehålla lite godsaker som jag och maken gillar!

Vi gjorde på följande sätt för 4-5 portioner:
Ingredienser:
Fullkornspasta
1 burk skalade räkor i lag (visst, tinade och nyskalade räkor är mums men jag kom hem 18.30...)
1 knippe färsk dill
1 knippe färsk sparris
1 förpackning små fina ärtor
1 röd lök

Dressing:
En rejäl skvätt vitvingsvinäger (hade tyvärr inte vit balsamvinäger hemma)
En rejäl skvätt pressad citron
En rejäl skvätt fin olivolja
En liten skvätt flytande honung
Nymalen svartpeppar

Hur gör man?
Koka lagom mängd fullkornspasta och låt svalna
Blanda till dressingen och rör om ordentligt
Finhacka dillen
Hacka löken i strimlor
Blanda dill, räkor, lök och delar av dressingen med pastan och smaka av
Tillsätt mer dressing efter tycke och smak
Skär sparris i mindre bitar
Koka sparris och ärtor kort, låt svalna och blanda ordentligt med övriga godsaker i salladen
Smaka av igen ifall det behövs lite extra dressing

Servera och ät med god aptit - det gjorde vi :)

Bild på min (första) portion.... ;)
(Klicka på bilden för större format)



Kommentarer