Dillkött av Högrev

En av min makes absoluta favoriträtter är dillkött med kokt potatis. Det var länge sedan jag lagade det så idag ville jag göra maken glad. Jag kan absolut inte ge exakta mått för detta är såååå höftat men jag ger en grund och om ni vill testa så får ni smaka er fram!

Vi använde ungefär:
1.2 kg högrev
1 märgben (för att förhöja smaken på buljongen som bildas)
3 morötter
0,5 purjolök
några dillstjälkar
några lagerblad
ca 10 korn vitpeppar
ca 10 korn kryddpeppar
1 msk salt

Sås:
Några (3 till 5) deciliter vispgrädde
Valfri mängd av den nykokade buljongen
En rejäl skvätt ättika (jag hade 24% och tog kanske drygt 2 msk)
Socker efter smak (jag började med Sukrin men gav upp och hade sen i lite vanligt socker)
Lite nymald svartpeppar
Redningsmjöl vid behov (jag ville få såsen lite tjockare)
Lite buljongpulver (om smaken behöver höjas lite)
En stoooor knippa färsk klippt dill

Lägg köttet och benet i en stor kastrull och fyll på med vatten så att det precis täcker. Koka upp och skumma av allt guck som bildas. Häll i morötter, purjo och kryddor och låt koka ca 2 timmar. Rör om lite då och då.

Ta upp köttet och låt svalna samtidigt som du kokar ner buljongen med grönsakerna kvar ca 40 min.
Sila av buljongen och kasta grönsakerna.

När köttet svalnat - använd händerna och finfördela det i munsbitar och kasta ev. fettbitar och annat som inte känns så kul att äta!

Häll i grädde och någon deciliter buljong i kastrullen och låt koka upp och puttra en stund. Krydda med lite peppar. Häll i ättika och socker och vispa runt. Nu ligger allt i dina egna händer. Smaka av och fyll på med det som kan saknas i form av ättika, socker, salt, peppar, buljong.

När du är nöjd med smaken så lägger du i köttet och smakar av igen och fyller på om något känns som det saknas eller om köttet har spätt ut såsen så att smaken inte är lika intensiv. Sen så vänder du ner en STOR knippa klippt dill och låter allt bli varmt. Servera med kokt potatis och NJUT :)

Några bilder (som du kan klicka på för att få i större format):

Kött och märgben!

Nu ska jag skumma av:

I med lite grönsaker:

Köttet efter ca 2 timmars kokning:

Köttet finfördelat:

Mmmmmmm buljong!

Maken klipper till dillen:

Nu är det nog klart!

GOTT!!!!!!!

Kommentarer

Skicka en kommentar