Lövbiff med goda tillbehör!

Idag hade jag ambitionen att ställa mig i köket och laga mat som tar lite längre tid men orken tröt efter att min ena dotter och jag testat ett träningspass... Så istället för fyllda lövbiffar blev det följande goda rätt som uppskattades av familjen :)
(Sorry för att måtten är extremt höftade men ibland gör vi lite extra för att få matlådor och ibland blir det bara som det blir beroende på vad vi har hemma i kylskåpet.....)

För ca fyra portioner behöver du:
600 gram lövbiff (Lagom mängd lövbiff efter antal personer/portioner, jag brukar räkna ca 150 g kött pp)
En klick smör
1 purjolök
En rejäl bit parmesanost
2 dl vispgrädde
1 dl créme fraiche
1 buljongtärning
1,5 dl förvälld svamp (vi hade trattisar i frysen)
1 paket frysta sockerärtor

Valfritt:
Någon typ av kolhydrater för dem som vill ha det - vi hade lite potatiskroketter till min bonusson
Lite sallad som fanns i kylskåpet

Tillvägagång:
Skölj och strimla purjolöken och lägg i en skål. Riv osten och lägg i en annan skål.
Snabbstek köttbitarna i smöret och krydda med lite salt och peppar (googla om du är osäker på hur du steker lövbiff). Lägg sedan köttet att vila medans du gör såsen/stuvningen.
Fräs svampen i köttsmöret tills de blivit lite *torrare* och nötigare i smaken, häll på grädde, créme fraich, buljongtärning och låt puttra ihop en stund till en något tjockare gucka.
Samtidigt fixar du i ordning tillbehören och om du har frysta sådana så brukar det stå på förpackningen hur man ska göra.

Jag erkänner att det är extremt luddigt recept men ack så gott! Du tar några bitar lövbiff, häller på lite svampsås, strör över lite riven parmesan och toppar med strimlad purjo för en extra krydda. Lite grönsaker på sidan och vips har du en mycket god LCHF-middag!

Glöm inte att du kan klicka på bilden för större format!


Kommentarer