Farinlimpa

Något jag har tänkt på länge men inte orkat göra är limpor som Pappa och jag gjorde när jag var yngre. Jag gissar att receptet kommer ifrån världens bästa Farbror Lars och för några år sedan när han och familjen hälsade på oss hade han med sig limpor som han bakat och som vi hade i frysen och kunde ta fram och njuta av. De är helt underbara nygräddade med en klick smör på.... mmmmm...... men även supergoda senare ur frysen! Det är kanske inte världens mest nyttiga recept på limpa och jag personligen håller mig undan (ok, jag smakade två tuggor igår....) men det är lite lyxigt och gott att plocka fram till helgernas långfrukostar när huset är fullt av ungdomar och gäster :)

Du behöver:
3 ägg
1 liter vatten
500 gram farinsocker
1 hg jäst (2 pkt)
1 påse malda brödkryddor (finns på ICA)
1 tsk salt
2 kg rågsikt

Blanda ihop allt utom rågsikt till en smet. Har du en assistent så kan det vara att föredra men jag hade en jättestor kastrull och en elvisp med degkrokar.
Blanda i mjölet några deciliter åt gången och låt det bli en fin deg med elvispens krokar.
Låt degen jäsa i 40-50 minuter i bunken.
Baka sedan ut till 6 hyffsat lika stora limpor - jag hade lite vetemjöl på bänken så att det inte skulle fastna.
Sätt på ugnen på 200 till 225 grader (jag valde 200).
Lägg på bakplåtspapper på plåt och låt jäsa ca 20 minuter till och grädda en plåt i taget i ca 20-25 minuter.
Pensla *skorpan* med vatten direkt när de kommer ut ur ugnen.

Ät och NJUT :) De är så enormt goda!!!

Några bilder för inspiration - som ni får i större format om ni klickar på dem ;)

Jäsning på plåten medans ugnen blir varm:

Två plåtar klara och limpan avsmakad....

Färdiga - och en underbar doft sprids i hela huset!

Kommentarer