Sparris med hemslungad hollandaise och knaperstekt bacon

Maken är lite less på viss typ av LCHF rätter så idag blev det en kompromiss. Båda kunde tänka sig kokt sparris och hollandaisesås men då maken dyrkar lax samtidigt som jag inte alls är sugen på det så knaperstekte jag lite bacon till mig. Makens slarviga upplägg kunde jag inte fota så ni får hålla till godo med min tallrik.

Såhär gjorde vi för två personer:

Bacon eller lax:
Sätt på en platta på låg värme (3 av 9 på vår skala) och lägg lagom mängd baconskivor i en stekpanna och låt dem smälta sakta. Det tog kanske en 30 minuter och på slutet ökade jag värmen något innan jag stängde av och lät dem vila lite. Baconskivorna blir ljuvligt knapriga och krispiga när man gör så.
Maken stekte en bit lax i smör med diverse kryddor när det var en 8-10 min kvar på mitt bacon.

Såsen:
2 äggulor
2 msk vitt vin (eller vatten)
en skvätt vitvinsvinäger
ca 100 gr smör
pressad citron
cayennepeppar
salt

Gör i ordning ett vattenbad där du har vatten i botten av kastrullen som får koka men skålen du ställer i kastrullen ska inte ha kontakt med vattnet.
Smält smöret i en liten kastrull eller en skål i micron och ställ åt sidan.
Lägg i äggulorna i vattenbadssskålen och vispa i vin och vinäger. Vispa hela tiden försiktigt tills det börjar tjockna så du får en kräm. Ta genast ur vattenbadet och tillsätt smöret lite i taget samtidigt som du vispar.
Smaka av med citron, cayennepeppar och salt.

Mitt i allt detta har du självklart hunnit följa anvisningarna på ett paket fryst sparris så den är redo att serveras samtidigt som såsen är klar! Färsk sparris är självklart godare men man tar vad man har!


Kommentarer