Gratinerad purjolök (och broccoli) med skinksås (LCHF)

En av mina absoluta favoriter som min mamma har lärt mig göra är purjogratäng med skinksås. Jag ääääääälskar det! När jag hittar fin och billig rökt skinka eller kassler så köper jag hem och stoppar i frysen. Hm, så gör jag med väldigt många olika matvaror så både vår frysen och kylskåpet är allt proppfulla (vilket familjen och vännerna kan intyga). Med andra ord så finns det alltid resurser till att trolla fram något gott som vi gjorde nyligen! Vi köpte några fina purjolökar - helst sådana med långt ljust skaft och endast lite av det mörkgröna och de ska vara raka och långa - inte yviga som ofta innehåller mer grus. Maken ville absolut ha med broccoli så det blev några nävar fryst broccoli också och resten av ingredienserna hade vi hemma!

För en supergod måltid behövs:
3 normalstora purjolökar
valfritt om man vill lägga till broccoli eller varför inte brysselkål
En rejäl bit rökt skinka/kassler på kanske 300-400 gr
en klick smör
ca 2 dl Vispgrädde
ca 2 dl Créme Fraice
lite köttfond eller en buljongtärning eller lite buljongpulver
Några rejäla nävar riven god ost

Tillvägagång:
Sätt på en kastrull med några liter lättsaltat vatten.
Fiffa purjon genom att ta bort det ytterskta skiktet, ta bort roten och den översta mörkgröna biten och skär i ca 5-7 cm långa stänger (se bild).
Sätt på ugnen på 225 grader.
Låt purjon koka några minuter i vattnet och häll sedan av det och lägg purjon i en smord ugnsform.
Skär skinkan/kasslern i tärningar, bryn i lite smör i en stekpanna, på med grädde, créme fraiche (eller vad du nu har hemma för det går att variera och testa sig fram) och fond/buljong och låt puttra ihop något.
Häll skinksåsen över purjon i formen, strö över osten och låt gratinera en stund tills osten fått fin färg.

Smaklig måltid!

Direkt ifrån ugnen (ps klicka på bilderna om ni vill se dem i större format):



Min tallrik:

Kommentarer

  1. Detta ska vi göra ikväll :D fast med blomkål istället för broccoli :) GOOOTT

    SvaraRadera

Skicka en kommentar