Busenkelt - Kreolsk gryta!

Jag kollade runt på nätet lite för att få inspiration och följande recept blev min egen skapelse. Receptet räckte till 5 personer plus en matlåda och då ska tilläggas att svärsonen åt två rejäla portioner så han ser gravid ut nu!!!

Ni behöver:
700 gram fläskytterfilé (fläskytterfilé äger fläskfilé både i konsistens och pris.... 39.90 mot 129.00 på Hemköp!)
Ett paket peperonikorv (bild kommer längre ner) eller valfri smakrik ölkorv, kabanoss eller liknande
7 dl vispgrädde (ja, jag vet att det är hemskt mycket grädde men jösses vad gott)
1-2 dl syltlök
En halv burk svara oliver
1-1,5 dl cornichons delade i halvor
3 msk hackad ättiksgurka (kan uteslutas)
1-2 paprikor (röd, gul eller orange)
3-4 pressade vitlöksklyftor
1-2 msk koncentrerad köttfond
1-3 tsk sambal oelek (beroende på hur mycket hetta man vill ha)
S&P efter eget tycke

Tillvägagång:
Handla alla ingredienser! ;)
Putsa köttet och ta bort senor och fettbitar och skär köttet i skivor.
Stek köttet i smör i omgångar och lägg över i en gryta. Skiva peperonikorven och stek den och häll i grytan.
Tillsätt grädden och sedan alla övriga ingredienser och låt puttra en 10-15 minuter.
Servera med ris, potatis eller pasta - eller någon grönsak för dem som kör lite LCHF som Torkel och jag :)

Smaklig måltid!!!
Pepronikorv (världens godaste att bara steka och äta som den är - eller ha i gryta)

Köttet stekt och väntar på resten!


Korven blir härligt brynt!


Flera saker på gång samtidigt!


Allt i grytan redo att puttra en stund!


Min tallrik med lite hackad vitkål som tillbehör!

Kommentarer