Hemgjorda köttbullar med sting!

I helgen kände jag för att göra köttbullar, vilket jag inte gjort på år och dag. Jag kände inte för att följa något recept så jag hittade på ett eget. Familjen åt med glada miner så jag törs lägga ut mitt recept men som vanligt måste jag säga att alla mått är höftade......

1 kg köttfärs
2 dl vispgrädde (kanske lite till senare)
1-2 msk ströbröd
1 påse tortilladip (estrella)
1 tsk buljongpulver (eller en halv smulad tärning)
1 dryg msk röd currypasta (thai)
2 ägg

Häll grädde, ströbröd, buljongpulver och dippåsen i en stor skål. Blanda om och låt stå en stund. Blanda i currypastan och se till att den verkligen blandas i så att det inte blir någon klump kvar! Häll i två ägg, blanda om ordentligt och arbeta sedan ner köttfärsen så att du får en fin, arbetsbar färs. Jag fick ha i lite extra grädde på slutet för att det inte skulle vara för kompakt.

Låt stå några minuter och börja sedan rulla köttbullar! Ett tips är att blöta händerna innan du rullar och skölja av dem ett par gånger under tiden för då går det lättare. Jag gjorde ganska små köttbullar så det tog lite tid men det var det värt!
Stek dem i omgångar och håll dem varma i ugnen på 80 grader medans du gör färdigt tillbehören - i vårt fall hemgjort potatismos och kokt broccoli.

MUUUUMS!

Några bilder:
Smeten färdig!

Fina rullade köttbullar!

Inte för många i pannan på en gång!

Väntar i värmen i ugnen på att bli serverade!

Inte världens mest lockande bild men det var sååå gott!

Kommentarer