Vem kan motstå en potatisgratäng??

Jag äääälskar potatisgratäng och har faktiskt fått lite komplimanger för den jag bjuder på ibland. Nu när vi kör lite efter LCHF så vill man gärna hitta något bra alternativ och efter lite sökande så hade jag tur! Vi provade ett recept som jag hittade på www.kostvagen.se och även om jag aldrig följer recepten slaviskt så är det kul att hitta nya favoriter! Det var faktiskt första gången vi köpte rättika överhuvudtaget så det var en glad överraskning! Testa att smaka den rå också - påminner om rädisor!

Lövbiff med ostsmör och rättikagratäng:

Smöret:
125 gram smör
1,5 till 2 dl riven ost - tex västerbotten eller varför inte prova brännvinsost eller parmesan
En näve hackad gräslök eller persilja
S&P och ev. annan krydda som du tycker passar

Gratäng:
1 stor rättika (kring 1 kilo - ser ut som en stor, vit morot)
3-4 vitlöksklyftor
3-4 dl fet ost (vi gjorde enligt orginalreceptet och tog västerbotten)
ca 4 dl vispgrädde (kan alltid höftas!! Lite extra gör inget ;) )
3 msk philadelphiaost
S&P


Skala och skiva rättikan i fina, smala skivor. Förväll skivorna i lättsaltat vatten i ca 8-10 min. Häll av kokvattnet och låt rättikaskivorna torka av.

Sätt på ugnen på 220 grader.

Koka grädden i en kastrull och ha i philadelphiaosten. Pressa i vitlöken och krydda med S&P.

Smörj en ugnsform och lägg i hälften av rättikaskivorna. Lägg över hälften av den rivna osten och sedan resten av rättikaskivorna. Häll över den varma gräddsåsen och strö över resten av osten.

Grädda i mitten av ugnen i ca 40-45 minuter och lägg på folie om det börjar se bränt ut på ytan. Testa att rättikan är klar med en potatissticka - det ska inte vara motstånd!

Sista 15 minuterna när gratängen är i ugnen - stek lövbiffen hastigt på bägge sidor.

Servera sedan med ostsmöret och kanske lite små gröna ärtor till!

Körde *blindtest* på dottern och hennes pojkvän och en kompis och dottern var lite frågande men de andra trodde att det var potatisgratäng!!! Lycka!

Några bilder på kalasmaten (klicka på bilden för större format):

En skalad rättika:


Ostsmör på gång:


Gratängen i ugnen:

Färdigt kryddsmör:

Matlagning pågår:

Klart att äta - med lite stekt svamp till:

En extra teaserbild på gratängen:

Kommentarer

  1. Denna gratäng är super! Kan varmt rekommenderas. Jag addade dock en skivad, gul lök eftersom jag tycker att det hör till en gratäng.

    Ser att ni har hittat en fin rättika. Själv hittade jag bara små inplastade stumpar i "specialdisken". Ska kolla i andra butiker.

    /Z

    SvaraRadera

Skicka en kommentar