Oemotståndliga revbensspjäll - med coleslaw till!

Min pappa gjorde ofta tjocka revbensspjäll men själv föredrar jag de tunna. Detta recept har jag själv arbetat fram och det är busgott.

Vi var tre som åt och det blev lite över till lunch så jag ger inga direkta mått per person

2 stora bitar tunna revbensspjäll (de får precis plats på gallret i ugnen och ligger lite omlott innan de krymper)
Grillkrydda

Glace:
3 dl Caj P.s grillolja original
2-3 dl farinsocker
0,5-1 dl stark sås - typ tigersås eller buffalowingsås
(om det blir över så håller den länge i en burk i kylskåpet)

Sätt på ugnen på 100 grader.
Gnid in spjällen runt om med grillkrydda (det går åt en del...)
Lägg dem på galler med långpannan under och häll i en halvliter vatten i långpannan
In i ugnen - och sätt på varmluften om ni har en sådan ugn.
Detta tar några timmar och under tiden gör ni coleslaw (se nedan för tillvägagångssätt)
När spjällen ser ut som på bilderna så penslar ni första gången med glace och vänder dem om
Jag har medvetet inte penslat hela för att ni ska se hur det ser ut innan man börjar med glacen
Klicka på bilderna för större bild!



In i ugnen igen och upprepa glaceningen ca var 20:e minut så att ni totalt penslar på glace ca 5-6 gånger.
Jag höftar ALLTID så ni får själva ha en uppfattning om när de är klara! Köttet ska lossna lätt ifrån benet och man kan alltid provsmaka lite i någon hörna ;)

Skär dem i bitar och servera - gärna med coleslaw (se nedan)!


Coleslaw:
En rejäl bit vitkål tunnt skivad (osthyvel om man orkar men det gjorde jag inte igår)
Gärna en halv rödlök men jag skippade det då ena dottern inte äter lök
2 dl créme fraiche
1 dl hemgjord majonäs (se recept nedan)
2 tsk socker
1-2 tsk dijonsenap
peppar

Lägg den strimlade vitkålen i en skål
Blanda créme fraiche, majonäs, socker ,senap och peppar i en liten skål
Häll blandningen över vitkålen och rör om - klart!



Hemgjord majonäs:
2 äggulor
1-2 tsk dijonsenap
s&p
3 dl solrosolja

Vispa ihop äggulor, senap, salt och peppar
Under febrilt vispande droppar ni sedan i solrosoljan och när ni har haft i en dl så kan man hälla lite snabbare.
Jag använde min stavmixer så det gick ganska fort ;)



Av äggvitorna gjorde vi även maränger när ugnen ändå var varm!

Kommentarer