Fläskpannkaka!

En av barnens favoriträtter är fläskpannkaka så självklart måste jag lägga ut receptet. Jag har fått det av en av mina ingifta fastrar som jag inte har kontakt med längre men jag brukar tänka på henne när jag lagar den :)

Du behöver:
En bit rimmat sidfläsk alt. i skivor - ca 300 - 400 gr (svårt med måttet där - jag brukar bara ta *en bit*)
3 ägg
1 l mjölk
5-6 dl vetemjöl
2-3 tsk socker
1 tsk salt (kan uteslutas då fläsket är rimmat)

Sätt på ugnen på 220 grader.
Ta bort svålen på fläsket. Skär fläsket i tärningar och stek det i lite smör en liten stund så att det släpper ifrån sig vätskan. Häll fläsket inkl. ev spad i en smörad långpanna.
Vispa ihop äggen med hälften av mjölken. Vispa i mjölet och när du har en jämn, klumpfri smet vispar du i resten av mjölken.
Häll försiktigt över smeten i långpannan men akta så att inte alla fläsktärningar hamnar i en klump någonstans.
Grädda i ugnen ca 25 minuter (kan variera något från ugn till ugn och på hur mycket färg man vill ha på sin pannkaka!

Ät med en klick sylt till och njut!

Här är några bilder som vi tog under matlagningen - men tyvärr glömde vi ta kort när den var klar och hel för alla var så hungriga :p

Fläsket!


I ugnen!

Mmmmm - gott!

Kommentarer

  1. Nu står plåten i ugnen och vi väntar med spänning på resultatet :)

    SvaraRadera
  2. Vad GLAD jag blir!!!! Hoppas verkligen det smakar!!!! Kram!

    SvaraRadera
  3. Det var mycket populärt hos Christian som är den kräsne i familjen. Fredrick petade bort lite fläsk men åt med god aptit själva pannkakan. Jag har nog bara gjort tjockpannkaka en gång under deras uppväxt......Detta kommer göras fler gånger både med och utan fläsk!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar