God och enkel pasta!

Sitter här och tycker synd om mig själv som missar mys med svärmor och några till där restaurangbesök och Ladies Night ingick. Är dock inte frisk än så jag måste lyssna på kroppen.
Igår lagade kära maken pasta på beställning då jag var sugen på just denna speciella smakkombination. Om man inte gillar ansjovis så måste man ändå prova för det är inte samma smak när man smält ansjovisen i oljan ;)

Pasta med tomat och ansjovissås - 4 portioner:

500 g pasta
1 dl olivolja
3 vitlöksklyftor
2 torkade chili
en liten burk ansjovis (55 gram) inklusive spad!
400 gram krossade tomater (vi använder Mutti - superbra)
100 gram rumsvarmt smör
salt vid behov
en näve finhackad färsk persilja

Häll oljan i en kastrull och lägg i chili och vitlök.
Bryn under lock på medelvärme tills de har fått rejäl färg.
Ta upp chilin och vitlöken ur oljan (kasta eller ät - valfritt.... jag åt upp vitlöken och smakade chilin som var grymt god men oerhört stark :D ).
Dra oljekastrullen ifrån värmen.
Hacka ansjovisfiléerna fint och lägg dem i oljan - akta då det kan sprätta lite!
Tillbaka till plattan och se hur ansjovisen smälter ner och när det fått en lätt brynt färg är det dags att hälla i krossade tomater och spadet ifrån ansjovisen.
Salta vid behov!
Detta ska nu koka i ca 20 minuter och efter ca 5 min kan man sätta på pastavattnet för att koka pastan al dente (vi använde Penne som är en personlig favorit).
Lägg i smöret i tomatsåsen och rör om ordentligt!
Häll av pastavattnet när den är klar och häll i pastan i samma kastrull som tomatsåsen.
Strö persilja över och servera! Mums!

Kommentarer