Starten av vår matblogg! (Portergryta)

Efter mycket snack om att jag/vi ska spara våra recept så att ffa barnen kan fortsätta laga när vi inte orkar eller kan så har jag nu äntligen startat en blogg tack vare lite pepp ifrån min älskade make.

Lördagkvällens måltid bestod av en Portergryta där jag tog lite inspiration ifrån recept på nätet men min vana trogen hittade på en del själv ;) vilket jag uppmanar alla till att göra.

Portergryta á la Anna
1 Kg innanlår
2 flaskor D.Carnegie&Co. Porter öl (50 cl)
0,5 dl outspädd svartvinbärssaft
3 rågade matskedar svartvinbärsgelé
1 gul lök
0,5-1 dl köttfond (alt buljongtärningar efter smak)
en näve torkad svamp (vi hade rödgul trumpetsvamp)
svartpeppar från kvarn efter smak
1 dl syltlök
2 purjolökar
5 dl vispgrädde (funkar nog med matlagningsgrädde men jag tog visp......)
Idealmjöl efter behov (ca 3-5 teskedar kanske...)
en till näve torkad svamp

Skär köttet i tärningar och bryn snabbt på riktigt hög värme i lite smör. Häll på öl, saft, gele, fond, lök, svamp och peppar och låt koka på medelvärme under lock i ca en timme så att köttet blir mört. Under tiden kan du skära purjon i sneda slantar - jag körde ca 6 mm tjocka.
Sila och separera vätskan och kött/lök/svamp. Häll tillbaka vätskan och koka så att den reduceras en aning. Häll i grädde och strö lite idealmjöl över då och då och rör om tills att såsen har tjocknat en aning. Häll i purjo, mer svamp och syltlök och låt koka lite så att purjon inte är rå men ändå har lite tuggmotstånd. Häll i köttet och löken och låt den värmas upp. Servera med kokt eller pressad potatis och svartvinbärsgelé och valfri grönsak!

Smaklig måltid :)

Kommentarer