Räkfavorit!

För många år sedan fick vi en god förrätt hos min älskade svärmor. Vi tog receptet och har med åren ändrat en aning. Passar som förrätt till 4-6 personer med varsin toast att doppa så att man får upp marinaden alternativt som jag och maken har gjort - delat på det som middag någon fredag eller lördagkväll ;)

Marinerade Räkor

1-1,5 dl olivolja
1 paket saffran
2 limefrukter, saften plus det fruktkött du kan skrapa ur med en sked
0,5-1 dl Thai Sweet Chilisås (efter smak, skvätt i lite och känn om ni vill ha mer)
2 pressade vitlöksklyftor (vill man ha mindre vitlök - ta bara en!!!)
Hackad persilja efter smak - vi brukar ta ca 1/3 kruka
S&P - lite av varje
1 kg oskalade räkor

Om ni har frysta räkor - ta fram och tina. Blanda ihop marinaden, skala räkorna och lägg i dem i marinaden och låt dra någon timme. Servera gärna i glas med ett gott bröd till som kan doppas i marinaden och på så sätt ta tillvara smakerna :)

OBS - måtten jag anger kan variera efter smak. Jag vill återigen påpeka att jag aldrig följer recept slaviskt utan duttar lite efter smak och humör. Hitta din egen favorit!

/Anna

Kommentarer