Pasta - vi tager vad vi haver!

I helgen plockade jag svamp med min älskade svärmor. Vi hade turen att hitta trattisar så jag frös in det mesta men sparade en del i kylskåpet efter att jag förvällt dem. Ikväll gjorde jag en pasta med lite av varje som vi hade hemma - bl.a. svampen!



Pasta med svamp, fläskfilé, salami och små gröna ärtor!

Ingredienser:
Pasta (vi hade ca 500 g)
ca 300 g fläskfilé
ca 150 g salami
Vispgrädde efter smak
Frysta små gröna ärtor
Köttfond efter smak
Svamp efter smak och tillgång

Koka pastan tills den är ál dente samtidigt som du gör följande:

Tärna en halv fläskfilé och börja steka den samtidigt som du tärnar och har i
ca 150 g salami. Fräs tills att de har fått lite färg och lägg på en tallrik att vila.
Ta valfri mängd svamp och fräs i stekpannan med lite smör tills att den börjar poppa och få lite färg på ytan. DÅ häller du i några dl vispgrädde och kött/salamihacket samt en rejäl skvätt köttfond (ca 2-3 msk). Låt detta puttra ihop lite samtidigt som du kryddar med färskmalen svartpeppar efter smak. Häll i frysta små gröna ärtor och låt dem bli varma innan du häller i din ál dente kokta pasta. Rör om ordentligt och smaka av så att du är nöjd innan du serverar!

Som grädde på moset kan man ha lite riven parmesan vilket jag tänkte men inte orkade ;)

Bon Appétit!
/Anna

Kommentarer