Créme Brûlée - försvinnande gott

Jag köpte en brännare i veckan och ville inviga den igår så maken och sonen fick bli försökskaniner! Det blev toppbetyg och jag fick lova att göra den igen. Det kan se lite krångligt ut men det var det inte!!! Om jag kan så kan du!

4 Portioner:
0,5 vaniljstång
3 äggulor
0,75 dl strösocker
2 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker

Rörsocker till toppingen (eller annan typ av socker - jag tog vad jag hade hemma)

Såhär kan man göra:
Skär igenom vaniljstången så att du kommer åt alla frön
Lägg frön och stång i en kastrull
Sätt på ugnen på 150 grader
Blanda i kastrullen: strösocker, vispgrädde, mjölk och vaniljsocker och ställ på spisen för att sjuda upp
Rör om då och då så att sockret löser sig men det ska absolut inte koka
Vispa äggulorna i en skål
Ta kastrullen ifrån spisen och häll blandningen i skålen med äggulor.
Ta fram fyra ugnsfasta skålar och fördela blandningen i dem
Koka upp vatten i en vattenkokare och ställ en plåt med kanter i ugnen
Ställ in skålarna och fyll plåten med det kokheta vattnet så att skålarna får ett vattenbad
Låt stå långt ner i ugnen i ca en timme
Ställ därefter skålarna att svalna
Flytta in dem i kylskåpet för de måste vara riktigt svala när du ska bränna dem
Strax före servering - ta ut skålarna och pudra över varje skål med rörsocker så att det blir som ett sockerskal
Bränn försiktigt ytan så att sockret karamelliseras - INTE för mycket för då smakar det bränt och illa och mina blev lite brända men var goda ändå
Tveka inte att fråga mig om något är oklart!!!
Servera och njut!



Kommentarer