Kyckling med sötpotatis och andra goda kompisar!

I veckan blev jag lite påhittig. Maken lagade iofs det mesta men jag stod för idéerna och kombinationen av smaker. Både maken och sonen tyckte det var busgott så det är ju självklart att jag måste dela med mig av receptet.

För fyra portioner behöver du
2 hela kycklingfiléer
0.5 citron (enbart saften)
2 stoooora sötpotatisar (ca 1 kilo)
0,7 dl olivolja (till potatis och när du steker kycklingen)
En liten bit smör om så önskas
Ruccola
Chévre efter smak (mycket enligt mig....)
En gäng soltorkade tomater i olja
Honung
S&P

Dela kyckling filéerna i mitten längs med så du har fyra rätt tunna bitar för jämnare stekning.
Sätt på ugnen på 225 grader.
Skala och skär sötpotatisen i mindre kuber.
Olja en ugnsform och häll i sötpotatiskuberna och häll på 0,5 dl olivolja
In i ugnen i drygt 20 minuter.
Lägg på chévren i skivor de sista minuterna så att den får smälta över potatisen
Medans ugnen jobbar så kan du förbereda resten.
Stek dina fyra kycklingfiléer i lite olja och ev. lite smör också plus S&P.
När kycklingen börjar vara klar pressar du över saften ifrån citronen.
Hacka soltorkade tomaterna i små bitar.
Lägg ruccolan som en bädd på varje tallrik.
När potatisen med chévren är klara så är det redo att lägga på finishen.
Lägg upp det så snyggt (min svaghet - det ser alltid ut som en kinapuff  har brunnit av på tallriken)
Ringla över honung efter smak - jag tog "ganska" mycket.
Ät och njut!



Kommentarer