Otroligt god Pulled Pork!

Ja, mina vänner. Jag tänkte inte lägga ut detta men det var såååååå gott så jag måste dela med mig. Vi hade en rejäl bit fläskkarré i frysen och jag älskar att ta tillvara på det vi har - gärna köpt när det är rea ;)

För att laga min egen påhittade Pulled Pork behöver du:

1,2 kg fläskkarré
ca 8 klyftor vitlök
1 skvätt olja
1 morot
1 förpackning krossade tomater
1 skvätt hot sauce (jag hade sriracha men vad som helst funkar som lite sting)
2 msk köttfond
Farinsocker efter smak (ca 2 msk)
Rostad lök (vi hade ingen färsk hemma)
BBQ-glace ca 2 msk för en lite rökig smak
2 msk Äppelcidervinäger (funkar nog med annan vinäger också)
Vitlökspeppar
Malen koriander
Spiskummin
Malen paprika
Salt
Vilken annan krydda du känner för!
Några potatisar för att få en mosig sås

Så här gjorde jag:
I med allt i en gjutjärnspanna.
Vänta med potatisen!
Se till att köttet blir helt goffigt med såsen
In i ugnen på 110 grader i 6 timmar och späd gärna köttet då och då
I med några potatisar i bitar och höj värmen på ugnen till 125 grader.
Jag växlade lite med locket på och av.
När köttet lätt faller i småbitar och trådar så är det klart.
Det hela avnjöts med ett gott surdegsbröd :)

OBS! Det blev ca 7 portioner!

Bilder:







Kommentarer