Lax i ugn med en massa godsaker - LCHF om man vill

En av mina absoluta favoriträtter och mest uppskattade maträtter är denna. Det går att variera i mängder beroende på vad man har hemma och vad folk gillar så jag uppmanar er att göra er egen variant. Jag bjuder på en höftad grund - sen kan ni experimentera :)

För en middag för 4+ behöver ni:

En stor bit lax - hel eller halv
Några purjolökar
Rejält med färsk dill
En knippa färsk persilja
Något kokt ägg
Mycket vispgrädde (eller matlagnings....)
S&P
En skvätt pressad citron

Sätt på ugnen 175-200 grader.
Skölj och skär purjolökarna i max 0,5 cm strimlor, hacka ägg, dill och persilja och blanda ihop allt.
Salta laxen rejält!
Jag brukar skära snitt i skinnet och trycka i lite extra salt där också.
Om du har en hel lax så kan du fylla den med purjoröran men jag brukar alltid göra mycket röra med extra purjo och dill så det får inte plats och då får den ligga bredvid eller under laxen.
Om du har en sida lax så lägger du hacket under och lägger på laxen med skinnet upp (som på bilden)
Skvätt på lite pressad citron!
Häll på grädde så att det täcker hacket (annars kan det brännas plus att grädde är gott ;))
På med lite peppar ifrån kvarnen och in i ugnen en stund - dvs beroende på hur stor och tjock lax du har.
Det går ju alltid ta ut och kolla om den är klar :)
Servera med pressad potatis!
Jag har även kört på laxkotletter och utan ägg och det funkar finfint - men för mig är purjon, dillen och grädden det primära - plus att man inte saltar för lite ;)

Mmmmmm ät och njut!

Fick bara med en bild....

Kommentarer